Sorceress - Buildy - Energy Shield / Orb

Určitě už hodně z vás hrálo běžnou orb sorcku s energy shieldem. Způsob jakým ji hraji já, je však celkem rarita a je vidět opravu málokdy. V závěru buildu pro srovnání uvedu výpočet utržené škody. Často se mi stávalo, že když jsem lidem popisoval mou sorc tak se smáli a někdy i nadávali do lam, když jsem jim řekl že mám málo vitality a skoro vše mám v energii. Dávám do many → nejsem nic. Tato sorc je velmi dobrá a co se týče odolnosti a tak předčí i leckteré hammerdiny,barbary a amazonky. Jediným takovým problémem u tohoto buildu je fakt že pokud chcete docílit nejlepší efektivnosti je potřeba mít vysoký level a velmi kvalitní vybavení. Avšak i bez tohoto budete dostatečně životaschopní.

Atributy

Nejdříve ze všeho si popíšeme atributy:

  • Síla: dost záleží na tom, jestli budete nosit unikátní charm torch a anihilus. V případě, že vezmu v úvahu perfect staty, přidají vám celkem 40 síly.Velmi také záleží na tom co plánujete nosit. V nejhorším případě bude potřeba mít sílu na hodnotě 165, kvůli nošení unikátního brnění Arkaine´s Valor.
  • Dexterita: opět záleží na tom jaký štít plánujete nosit. Pokud budete nosit doporučovaný Gerke´s Sanctuary tak se vyplatí pár bodů investovat pro lepší block. Pokud např. spirit, tak bych asi body do dexterity ani nedával, protože block bude stejně malý.
  • Vitalita: zde záleží na vás kolik jste ochotni investovat bodů. Určitě ne víc jak 100. Já bych doporučoval hodnotu tak 60–70. Pokud hrajete hardcore a nemáte připravené dobré věci na později, pár bodů ve vitalitě se na začátku jistě bude hodit. Nemusíte však také do vitality dávat vůbec nic.
  • Energie: všechny ostatní bodíky sem. Čím víc many, tím je vaše kouzelnice odolnější. Mana bude takové vaše prodloužené zdraví.

Rozdělení skillů

  • Frozen Orb – 20 bodů
  • Ice Bolt – 20 bodů
  • Energy Shield – 20 bodů
  • Telekineze – 20 bodů
  • Static – 1 bod
  • Shiver Armor – 1 bod
  • Cold Mastery – alespoň 5 bodů. Chce to abyste se dostali s věcmi na hodnotu alespoň –100%
  • Warmth – 1 bod

Pokud dosáhnete levelu 90 a splníte všechny úkoly, budete mít na rozdělení 101 skillů. 11 skillů abyste se dostali k hlavním + static a warmth, 20 ES, 20 TK, 20 orb, 20 ice bolt a 10 cold mastery. Frozen Orb je váš hlavní útočný skill. Energy shield + frozen armor vaše obrané skilly. Shiver armor zvyšuje vaší obranu a zvolil jsem ho z důvodu že přidává o 1% více obrany než frozen armor. Body v telekinezi snižují spotřebu many při utrženém zranění, které jde do ES. Teď něco k energy shieldu a telekinezi. Normálně energy shield bez bodů v telekinezi funguje tak, že způsobená škoda ubere 200% many. Budu teď vynechávat propočet způsobených škod, protože to si ještě napíšeme na závěr. Za každý bod v telekinezi se spotřeba many es sníží o 6,25 %. při 20 investovaných bodech bude spotřeba many pouze 75%, což je méně než utržená škoda. To že Ice bolt je synergie k frozen orb snad ani dodávat nemusím. Pamatujte na to, že sílu frozen orbu zvyšují škodu pouze investované body v ice boltu a ne all skills k ice boltu.

Ze začátku bych dával hlavně do telekineze ať je co nejdříve na lvl 20. Pak jak můžete energy shield, tak dávat do něj, dokud přidá vždy +5% absorbci. Od lvl 30 také frozen orb a pár bodů cold mastery. Pak už dále podle potřeby. Energy shield maxovat jako poslední ale pozor, aby vám zbyly body.

Vybavení

Cílem je mít na vaší výbavě co možná nejvíce all skills,obrany,damage a magic damage reduced by, +mana, +% mana. Vybavení budu popisovat spíše pro maximální odolnost. Pokud chcete sorc na hledání, tak se vám budou hodit trošku odlišnější věcí. Některé do vybavení také připíši.

  • Brnění – Zde je více možností ale nejlepší možností je unikátní Barlog skin Arkaine´s Valor. Může mít +2 all skills, celkem vysoká obrana,+ vitalita, redukce škody. další možnosti jsou Gladiator´s Bane ale solidní je i Skullder´ Ire který má kromě magic find i all skills a redukci magické škody. Ještě je možné nosit unikátní Iron Pelt z nightmare.
  • Helma – Nejlepší možností je unikátní helma Harlequin crest Shako. Přidá nám redukci škody 10%, hodně life, many a 2 all skills, mf také není k zahození. Pokud nemáte shako, můžete nosit např nějaký pěkný rare circlet se statistikami, které jsou pro build důležité.
  • Štít – Pokud chceme mít dobrou odolnost, je jasnou volbou unikátní štít Gerke´s Sanctuary, který má vysoký block,nějaké ty rezisty, ale hlavně celkem vysoké hodnoty redukce magické a fyzické škody, což je pro nás velmi důležité. Další možností je mít runové slovo spirit v monarchu. Budeme s ním dělat větší škodu díky all skills a přidává i přes 100 bodů many ale bohužel má malý block a skoro žadnou redukci škody. Levnější variantou je také lidless, který má skills a +% many.
  • Zbraň – Podle mě nejlepší možnost je runové slovo Heart of the oak(skills,rezisty,oak, mana%,replenish life), další možností je unikátní hůlka Death´s fathom, která o hodně zvýší vaší škodu. Levnější možnosti jsou oculus nebo rare hůlka.
  • Druhý weapon slot – zde doporučuji runové slovo Call to arms se schopností battle orders. Toto runové slovo velmi zvýší odolnost naší sorcky , protože přidá hodně procent do life, ale hlavně do many. Jako štít k cta spirit nebo v horším případě lidless. Pokud nemáte cta doporučuji nosit alespoň hůlku s charges skillem lower rezist, která vám pomůže snížit odolnost u některých odolnějších monster.
  • Pásek – Pokud máte tak Arachnid mesh spiderweb sash. +5% many, all skills, obrana. Další možností je velmi dobrý String of ears, který má fyzickou i magickou redukci škody. levnější možností je např Nightsmoke belt, u kterého se může hodit schopnost, že způsobená škoda jde do many. Pokud však máme ES na velmi vysokém %, je tato schopnost prakticky neefektivní, protože škoda do life je velmi malá.
  • Rukavice – unikátní Frostburns gauntlets je jediná volba. Náhrada za ně neexistuje. Díky tomu že mají +40% many, tak velmi zvýší vaší manu.
  • Boty – Zde je více možností podle toho co vám bude vyhovovat. Podle mě jsou dobré unikátní waterwalks sharkskin boots. Přidávají nějaké to life,frw, dexteritu. Další možnosti jsou sandorstreck(dobrá odolnost proti jedu ),war traveler(na mf) nebo třeba aldur´s boty. Zajímavé botky jsou také unikátní silkweave, které přidávají +% many.
  • Amulet – Mám celkem dobré zkušenosti s unikátním amuletem Mara's Kaleidoscope, který má all skills a rezisty. Další možností je nějaký pěkný rare s vlastnostmi, které jsem napsal před začátkem popisu vybavení. já mám však rád Maru díky tomu, že zlepší i skill battle orders ze CTA.
  • Prsteny – celkem důležité je mít 2× unikátní prsten Stone of jordan, který přidá manu,all skills a hlavně 25% many každý. Pokud nemáte soje, tak alespoň bul kathos prsteny nebo nějaké rare s vlastnostmi +mana,energie atd.

Co se týče charmů, tak hlavně charmy na life a manu.Pak také skillery anihilus a torch.

Poslední a celkem zásadní věc, kterou je potřeba mít je runové slovo memory. pokud ho dáte do soketové hole +3 energy shield bude celkem přidávat +9 es. Tato hůl se hodí nosit na druhé kombinaci nebo jí spíše nosit v bedně a vždy si s ní nahodit energy shield a pak si vzít zase call to arms nebo lower rezist hůlku.

Co se týče soketování věcí, tak bych zvolil runy mal, sol a do štítu eld. V případě že budete spíše na mf, tak topazy.

Obecně o hraní

Tento build není zas tak silný jako jiné sorc buildy s max věcmi na škodu, ale v odolnosti hravě předčí skoro všechny ostatní charaktery a buildy. S dobrou výbavou vám nebudě dělat problémy prakticky žádná lokace ve hře a můžete fungovat i jako Tank v partě. samozřejmě je dobrá i na průtahy když má pomocníka se solidní škodou. S chozením mf lokací také nemá vůbec žádné problémy, a to co by ostatní kouzelnice zabilo velmi rychle, celkem dobře ustojí. Jako jedna z mála postav se nemusíte bát ancientů na hell, protože vám nějak extra ubírat nebudou, pokud nejsou mana burn.

Tak jako každý build má však ale i tento své nevýhody. S elementární škodou je to horší než s fyzickou protože rezisty se počítají až po výpočtu škody do energy shieldu. Z toho důvodu je úplně jedno zda před vypočtem škody do many máte rezist 95% nebo –100%. pokud však dojde mana už to jedno není :D. Takže skupinky světlušek(burning soul atd) jsou pořád potencionálně nebezpečné. určitě ne ale tak jako pro normální kouzelnici. Stačí udržovat kouli many plnou a jste v klidu. Dalším nebezpečím pro vás je jed. Jed totiž jde mimo váš energy shield a působí rovnou na life. Proto se hodí mít po ruce protijedy, nebo věci s rezistencí na jed. V pvp na vás také působí schopnost open wounds, které také ignoruje ES. Na závěr jsem si však nechal to nejnebezpečnější co můžete potkat. Tím je schopnost Mana burn ktárá se vyskytuje u unikátních monster a i u některých normálních monster jako roje,duchové,souls atd. Před těmito tvory je třeba mít se na pozoru a udržovat si od nich odstup. Jedna rána od unikátního monstra, nebo člena jeho skupiny vám ubere všechnu manu a většinou i zruší ES. Na to je třeba pamatovat a vždy ES nahodit zpět, protože to může mít fatální následky. Bez ES jste velmi zranitelní a vaše malá vitalita je v totu chvíli nevýhodou. Další problém může dělat příšera reanimated horde která se vyskytuje v 5 aktu. Údajně se občas může stát, že jejich charge útok pronikne energy sheildem a bude aplikován přímo na vaše zdraví. Poslední potencionální věcí je kletba kterou sesílají Succuby a baal. Tato kletba vám ubírá zdraví když kouzlíte.

Pomocník

Zbraň pro pomocníka je jasná volba a to runové slovo Insight, které se postará o velikou regeneraci vaší many. Díky tomu že máte many hodně se bude regenerovat opravdu rychle. Dal bych ho do Tresher nebo collossus voulge. Brnění a helma jakou chcete. Helma se hodí na sání life. Druh pomocníka je také na vás. Já vždy beru z obtížnosti normal defensivního, který používá auru defiance. S tímto pomocníkem se můžete dostat na celkem vysokou hodnotu obrany.Další možností je pomocník s aurou holy freeze. Ten je zase lepší pro svou schopnost mrazení okolo stojících mosnter, díky čemuž je pro ně ještě težší se k vám dostat a zasáhnout vás.

Výpočet škody která jde přes Energy Shield

Škoda v Diablu se počítá v tomto pořadí:

  • 1. PvP faktor
  • 2. Energy Shield
  • 3. Bone Armor, Cyclone Armor
  • 4. rezistence fyzické a magické škody
  • 5. rezistence
  • 6. % absorbce
  • 7. přímá absorbce

Nejdříve napíši přímý vypočet škody jak to funguje a poté kompletně vybavenou sorc s velmi dobrou výbavou.

Takže dejme tomu že máme např 600 life a 1800 many.

Bouchne do nás příšera a ubere nám fyzickým útokem např 1000 škody. Pokud bychom měli energy shield na např 80% tak do many jde 800 škody. s 20 bodů v telekinezi se tato škoda zredukuje na 75% což je 600. Takže výsledná škoda od nepřítele 1000 vypadá nakonec takto:

  • vaše mana –600
  • vaše life –200(zde se pak dále počítají rezisty absorbce redukce atd)

Velmi dobře vybavená Sorc, která bude mít tyto věci:

  • Shako (Mal), Arkaines Valor (Mal), Mara, Hoto, Memory Staff +9 es, Gerke's Sanctuary (Eld), Eaterwalks, Stone of Jordan 2×, Arachnid Mesh, Call to Arms +6 bo, Spirit Monarch, 3 cold skillery, Torch, Annihilus, nějaké charmy na life a manu.

Tato sorc má tyto statistiky:

  • LVL 99
  • Life: 1238
  • Mana: 3000
  • Síla: 165 base (zbytečně moc)
  • Dexterita: 95 base
  • Energy: 300 base
  • Vitality: 70 base

Energy Shield 95%, All Rezist 70% na Hell, Block 62%, Defense cca 10 000, magická redukce 32, fyzická redukce 31, fyzická rezistence 10%, Replenish Life 35, Mana se z 0 do plného stavu bez aury Meditation z Insight obnoví cca za 33 sekund. S meditací se obnoví 3000 many za cca 12 sekund.

Vypočítáme si 4 škody. Fyzickou 400, 4000 a elementární 400, 4000.

Někdo nás zasáhne fyzickou škodou 400:

  • 380 škody jde do many – po redukci na 75% jde do many 285 což zregenerujeme s maditací a warmth base lvl 1+skills za cca 1 sekundu. Do life jde škoda 20. my máme redukci fyzické škody 31 takže life nám tento útok neubere vůbec. Tento útok nebude mít prakticky žádny efekt.

Někdo nás zasáhne fyzickou škodou 4000: (mimo pvp skoro nerealné)

  • 3800 škody jde do many – po redukci na 75% jde do many 2850 což zregenerujeme cca za 11 sekund s meditací. Do life jde škoda 200. Máme 10% redukce a 31 přímou redukci takže do life nám jde 149 škody.

Někdo nás zasáhne elementární škodou 400:

  • 380 škody jde do many – po redukci na 75% jde do many 285 což zregenerujeme s maditací a warmth base lvl 1+skills za cca 1 sekundu. Do life jde škoda 20. my máme rezist 70% a redukci fyzické škody 31 takže life nám tento útok neubere vůbec. Tento útok nebude mít prakticky žádný efekt.

Někdo nás zasáhne elementární škodou 4000: (mimo pvp skoro nerealné)

  • 3800 škody jde do many – po redukci na 75% jde do many 2850 což zregenerujeme cca za 11 sekund s meditací. Do life jde škoda 200. Máme rezist 70% a 31 přímou redukci takže do life nám jde 29 škody.

Je však třeba myslet na to že fyzické útoky se do vás ještě budou muset strefit a pak projít přes 62% block než se dostanou do ES a life. U elementárních útoků je to horší protože se strefí vždy, ale zase vás nemusí moc trápit jestli je někdo conviction,cursed nebo ne, protože na ES to nemá efekt a pořád se počítá rezist 0.

Tak a to je vše :)

Vysvětlivky

  • ES – Energy Shield
  • TK – Telekineze
  • MF – Magic find
  • FO – frozen orb
  • CTA – Call to arms
  • Hoto – Heart of the oak
  • FRW – Faster run walk
  • PvP – Player vs Player

Autor: Javůrek